پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118933
آژانس در گزارش جديد خود از ادامه "پايبندي" ايران به توافقنامه هسته‌اي خبر داد
تاریخ انتشار : 1393/06/29 11:52:38
نمایش : 1080
آژانس بين المللي انرژي اتمي روز جمعه در گزارش خود اعلام کرد ايران در حال انجام اقدامات بيشتر به منظور تطبيق با شرايط موافقتنامه موقت تمديد شده با شش کشور قدرتمند جهان است. يک نسخه از اين گزارش آژانس در اختيار خبرگزاري رويترز قرار گرفت.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به نقل از خبرگزاري رويترز، کشورهاي غربي ممکن است يافته هاي درج شده در گزارش ماهانه آژانس بين المللي انرژي اتمي را مثبت قلمداد کنند. اين در حالي است که مذاکرات ميان دو طرف طي هفته کنوني در نيويورک از سر گرفته شد تا شايد به بن بست يک دهه اخير بر سر فعاليت هاي هسته اي ايران پايان داده شود.
 
بر اساس گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران به عمل کردن به تعهدات خود بر اساس موافقتنامه اوليه ادامه مي دهد. اين موافقتنامه اوليه سال گذشته ميان ايران از يک سو و آمريکا، فرانسه، آلمان، انگليس، چين و روسيه از سوي ديگر امضا و از ماه ژانويه اجرايي شد.
 
به علاوه، بر اساس توافق دو طرف در زمان تمديد چهار ماهه موافقتنامه هسته اي در ماه ژوئيه، ايران در حال استفاده از بخشي از اورانيوم غني شده با درجه غناي بالاي خود به شکل اکسيد و توليد سوخت از آن است. 
 
وظيفه آژانس بين المللي انرژي اتمي، کنترل اين موضوع است که آيا ايران به تعهدات خود بر اساس موافقتنامه موقت عمل مي کند يا نه. هدف از اين موافقتنامه موقت، ايجاد فرصت کافي براي انجام گفتگوهاي کنوني درباره يک موافقتنامه جامع است.
 
هدف اوليه از گفتگوها ميان ايران و شش کشور قدرتمند جهان، دستيابي به يک موافقتنامه طولاني مدت تا پيش از ضرب الاجل بيستم ماه ژوئيه بود که توسط دو طرف تعيين شده بود. اين در حالي است که گفتگوها و همچنين موافقتنامه موقت تا تاريخ 24 ماه نوامبر تمديد شد.
 
بر اساس گزارش روز جمعه آژانس بين المللي انرژي اتمي، ايران از تاريخ 24 ماه ژوئيه 12 و نيم کيلوگرم (برابر با 28 پوند) از اورانيوم 20 درصد خود را که به شکل اکسيد بود، براي توليد سوخت مورد استفاده قرار داد. همچنين بر اساس اين گزارش، ايران اقدامات آماده سازي براي رقيق سازي بيش از چهار تن گاز اورانيوم با غناي حداکثر دو درصد را آغاز کرده است. 
 
گفتني است، گزارش هاي ماهانه آژانس در خصوص اجراي موافقتنامه هسته اي، صرفا براي اعضاي اين آژانس منتشر مي شود و در اختيار عموم قرار نمي گيرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html